آثار جسمانی ورزش

 

1 - افزایش کار آیی قلب و عروق :

تعداد ضربان قلب در حالت عادی 75 بار در دقیقه است ما هنگام ورزش و فعالیت بدنی ضربان قلب به 120 تا 140 بار در دقیقه می رسد این کار نه تنها باعث تقویت عمومی بدن و نیرومندی عضلات می شود بلکه خود عضله قلب را هم تقویت می کند و عروق را که بستر جریان خون در سراسر بدن هستند پاکیزه و قابل انعطاف
می سازد . از اثرات مثبت ورزش بر عضله قلب کاهش تعداد ضربان قلب در اوقات استراحت است به طوری که قلب ورزشکاران در شبانه روز پانزده هزاربار کمتر از قلب غیر ورزشکاران ضربان دارد بنابراین با ورزش منظم می توان کار قلب را تسهیل و طول عمر این عضله حیاتی را بیشتر کرد هنگام ورزش غدد تعریقی هم فعالتر می شوند و بیشتر عرق تولید می کنند تا سموم موجود در بدن را به خارج برانند همچنین ورزش باعث جلوگیری از رسوب کلسترول در دیواره ی رگ ها و مانع از ایجاد بیماری تصلب شرایین می شود ورزش منظم و مستمر در بیمارانی که دارای خون بالایی هستند قادر است کلسترول و چربی مضر خون LDL را کاهش داده و در عوض باعث ازدیاد چربی مفید خون HDL می شود که از بروز بیماری های قلبی و عروقی و سنگ های صفراوی جلوگیری می کند .

2 - افزایش قابلیت انعطاف و تحریک مفاصل :

در بدن انسان 206 قطعه استخوان وجود دارد که با اتصال شگفت انگیز مفاصل به یکدیگر جفت و جور شده اند چنانچه این بندها و اتصال ها خشک و زنگ زده و فاقد آمادگی لازم برای محرک باشند هرگز نمی توان گفت که آمادگی جسمانی حاصل شده است حتی اگر سر تا سر بدن را انبوهی از عضلات متورم فرا گرفته باشد ورزش از پوکی استخوان جلوگیری می کند پوکی استخوان باعث دردهای استخوانی شده و استخوان را مستعد شکستگی می کند فعالیت بدنی مناسب و منظم از راه تامین جریان خون ستون فقرات و مهره ها از پیدایش پوکی استخوان مخصوصا در سنین بالا جلوگیری می کند .

3 - افزایش کار آیی سیستم تنفسی :

دراثر ورزش ظرفیت و حجم ریه ها افزایش می یابد و در مقابل بیماری ها مقاومت بیشتری پیدا می کند و شخص کمتر به بیماری های ریوی مبتلا می شود با انجام ورزش متعادل سه بار در هفته و هر بار نیم ساعت
می توان مقاومت عضلات و اعضای داخلی بدن را بیشتر کرده و ظرفیت انتشاری اکسیژن را در ریه ها افزایش داده و به دنبال آن از تنگی نفس و از بین رفتن بافت ها جلوگیری می کند .

/ 0 نظر / 13 بازدید